Upis u vrtić: ključni faktori za izbor pravog vrtića za dete

  • Nikola Igračev
  • 5 min
  • 4. april 2022.
  • Dobre priče
  • PR

Prvih šest godina smatra se najvažnijim periodom u razvoju svakog deteta. U ovoj ranoj fazi života deca razvijaju ključne fizičke, jezičke, kognitivne i emocionalne veštine, koje će ih u velikoj meri usidriti i pripremiti za sve izazove koje odrastanje nosi.

Kako najveći broj dece u urbanim sredinama u ovom uzrastu pohađa različite predškolske ustanove i vrtiće, način njihovog odabira je jedno od najvažnijih pitanja za mlade roditelje.

Okruženje u kome će dete svakodnevno provoditi vreme godinama, osim podrazumevane bezbednosti i optimalnih životnih uslova, mora ponuditi i adekvatan tretman koji će zadovoljiti sve potrebe malog deteta i osposobiti ga za narednu fazu, odnosno školu.

Ukoliko se nalazite pred dilemom i „lomite“ u koji vrtić da upišete svoje dete, u nastavku su predstavljeni neki od najvažnijih faktora koje treba razmotriti i uskladiti.

Lokacija vrtića

Među nekoliko stotina beogradskih vrtića, prvi i osnovni „filter“ pri izboru je lokacija. Iz praktičnih razloga, uštede vremena i troškova, poželjno je da za dete odaberete vrtić koji se nalazi u relativnoj blizini mesta stanovanja ili posla, ili pak na trasi između ove dve lokacije. U gradu poznatom po saobraćajnim špicevima poslednje što vam treba je da dete odvozite i dovozite iz jednog kraja grada u drugi, pa makar taj vrtić bio i na najboljem glasu.

Okruženje vrtića

Idealna lokacija vrtića u odnosu na stan ili posao, međutim, nije uvek najoptimalnije rešenje. U zavisnosti od dela grada u kome se nalaze, prometa ljudi i saobraćaja, pojedini vrtići ponekad mogu biti izloženi prekomernoj buci ili zagađenju izduvnim gasovima, a to svakako nije okruženje u kom želimo da dete boravi svaki dan. Neki drugi vrtići su pak ograničeni sa prostorom, ne obezbeđujući dovoljno širine i prirodnog okruženja deci. Ukoliko postoji mogućnost izbora, uvek je bolje odabrati vrtić koji je okružen zelenilom i prirodnim zvucima, nasuprot onim koji su prosto osuđeni na „beton“ i manje prijatnu buku.

Radno vreme vrtića

U skladu sa tempom savremenog gradskog života, većina beogradskih vrtića svoja vrata otvara već u ranim jutarnjim časovima. Kada je radno vreme u pitanju, privatni vrtići su u blagoj prednosti u odnosu na državne, jer mnogi od njih rade i u drugoj smeni, omogućavajući roditeljima da u skladu sa svojim radnim vremenom decu dovedu u vrtić popodne, a dođu po njih uveče - ako to već nema ko da umesto njih uradi u uobičajenom terminu.

Osoblje vrtića

Razume se da je verovatno i najvažniji faktor pri odabiru vrtića kompetentnost osoblja kome ćete ostaviti svoje dete na čuvanje. Iskusni, stručni, strpljivi i kreativni vaspitači su želja svakog roditelja, ali to često nije nešto što može da se zaključi na prvu loptu. Stoga nije na odmet upoznati se i popričati lično sa svakim od pedagoga pod čijom bi odgovornošću naše dete trebalo da bude u vrtiću. Roditelj svakako ne može uticati na izbor vaspitača, ali u otvorenoj komunikaciji može skrenuti pažnju odgovornima na određene stvari, kako bi se dete u vrtiću osećalo najprijatnije moguće.

Brojnost grupe

Značajan faktor za kvalitetan boravak deteta u vrtiću zasigurno je i brojnost dece u grupi. Opšte je mišljenje da je pedagoški rad u manjim grupama kvalitetniji, jer su vaspitači posvećeni i fokusirani na manji broj dece. Ovakve uslove uglavnom poseduju privatni vrtići, dok se državni odlikuju većim grupama u kojima je kolektivizam izraženiji. Dva pristupa, međutim, nisu suprotstavljena. I jedan i drugi imaju svoje prednosti, a na roditeljima je da izaberu u kom sistemu žele da dete stasava.

Program rada vrtića

Različiti pedagoški i didaktički trendovi poslednjih godina stigli su i u beogradske vrtiće. Program rada vrtića obično nije presudan faktor u izboru obdaništa, ali je važno znati da (li) su njime adekvatno pokriveni svi segmenti dečijeg razvoja – prilagođavanje novoj sredini, ishrana, edukacija, fizičke aktivnosti, kreativni rad, priprema za školu i drugo. Jedni vrtići se više oslanjaju na tradicionalne metode, drugi prednjače u inovacijama, dok se većina opredeljuje za kombinaciju dva pristupa.

Dodatne aktivnosti koje vrtić pruža

Važan detalj pri izboru vrtića mogu biti i neke dodatne ili nestandardne aktivnosti koje vrtić organizuje. Učenje stranih jezika ili aktivno učenje o svetu oko nas kroz igru, kreativne radionice crtanja, muzike, glume ili plesa, školice sporta, izleti u prirodi ili odlasci u pozorište su samo neke od aktivnosti koje se u manjoj ili većoj meri danas praktikuju u većini beogradskih vrtića. U tom kontekstu, na izbor vrtića može uticati sportski, umetnički ili svestrani „karakter“ vrtića.

Lični utisak o vrtiću

Jedan relativan pokazatelj, ali veoma često i presudan, jeste lični utisak o vrtiću. Ako već prilikom prve posete steknemo lepu sliku o vrtiću, zaposlenima i možemo da „vidimo“ svoje dete u njemu u narednim godinama, to je obično dobar znak. Još bolji je ako se i samom detetu u startu dopadne atmosfera i celokupan ambijent. Sa druge strane, ne treba zanemariti ni suprotan osećaj. Ponekad ni sami ne umemo da objasnimo osećaj nelagode u nekom prostoru, ali ako nam je lični utisak o vrtiću loš, teško ćemo i svoje dete ubediti da u njemu treba da se oseća lepo.

Preporuka

Poslednji ali ništa manje važan faktor pri odabiru vrtića je – preporuka. Štaviše, prvi korak u potrazi za pravim vrtićem za većinu nas će najverovatnije biti upravo traženje saveta od bliskih i ljudi kojima verujemo. Dobar glas se daleko čuje, pa će nekada preporuka uticati da napravimo kompromis kada su neki drugi faktori u pitanju. Razume se da je preporuka podjednako važna i u pozitivnom i u negativnom smislu.

U realnom vremenu i prostoru, idealan spoj svih ovih faktora biće teško ostvariv. Ali, poznavanjem sopstvenog deteta i uz racionalno sagledavanje situacije odabir najboljeg vrtića za dete trebalo bi da nakon ovog teksta bude za nijansu lakši.

Kategorije: