Studio TOTEM - reparacija „Lupina“ i oživljavanje legendarnog brenda

Objavljeno 14. avgusta 2019.

Sredinom prošlog veka, otac industrijskog dizajna na prostorima bivše Jugoslavije, slovenački dizajner Niko Kralj (1920 - 2013), dizajnirao je jednu od najpopularnijih stolica na ovim prostorima, stolicu „Lupinu“. Samo nekoliko godina nakon toga, „Lupina“ stolice postale su nezamenjivi deo nameštaja gotovo svih javno-poslovnih objekata u bivšoj državi, od konferencijskih sala i kancelarijskih prostora, preko škola, domova kulture, pozorišta, bioskopa i čekaonica u javnim ustanovama, do bašti mnogobrojnih restorana i domova širom Jugoslavije. Svojom praktičnošću i ergonomskim dizajnom, svedenim ali originalnim, u duhu vremena u kome su nastale, stolice Nika Kralja postale su prepoznatljiv brend u čitavom svetu i kao takve zavredele mesto u jednom od najvećih i najuticajnijih muzeja današnjice - Muzeju moderne umetnosti, u Njujorku (MoMA).

Inicijalno pravljene u slovenačkoj fabrici nameštaja „Stol Kamnik“, stolice „Lupina“ se i danas proizvode u fabrici REX Kralj u Ljubljani, jedinoj na svetu koja poseduje licencu za proizvodnju originalnih „Lupina“. Ove stolice, istina, proizvode se u nešto modernijem obliku u odnosu na prvu seriju, izašlu sredinom prošlog veka, ali njihova popularnost već godinama sa jednakim uspehom osvaja i strana tržišta.

Ipak, da udobnost „Lupina“, njihov originalni dizajn, vintage ili retro izgled i sveukupan značaj u jednom vremenu ne budu zaboravljeni, odnosno dobiju novi sjaj, potrudili su se Dragana i Branimir, osnivači studija TOTEM iz Beograda, par koji već godinama unazad iznalazi potpuno originalna dizajnerska rešenja u restauraciji nameštaja, a njihova uža specijalnost su upravo „Lupina“ stolice.

„Sa restauracijom „Lupina“ počeli smo 2013. godine, bez velikih očekivanja i ambicije da se uopšte bavimo reparacijom nameštaja“, započinje Dragana. „Ja sam završila Dizajn enterijera i nameštaja na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, a Bane Nove tehnologije u umetnosti, na Breri, u Milanu (Brera Design District, prim. aut.). Oboje volimo nameštaj, a imali smo i po dve stare originalne „Lupine“ u ostavi i u nekom trenutku odlučili da ih redizajniramo i okačimo na net, da vidimo hoće li biti ikakve reakcije, prvenstveno među našim kolegama i poznanicima“.

Lajkova i komentara na društvenim mrežama nije manjkalo, pa ih je to opredelilo i za naredni korak.

„Tu mini seriju od 4 restaurirane stolice izložili smo, potom, u nekoliko koncept radnji u Beogradu i Novom Sadu, koje su mahom držali naši prijatelji“, nastavlja Branimir, „želeli smo da vidimo hoće li se iko ko uđe u ove prodavnice uopšte zainteresovati za ovakav proizvod, a o prodaji tada još uvek nismo ni razmišljali. Mada jesmo odredili neke proizvoljne cene, za svaki slučaj“, smeje se dok se priseća.

Branimir se do tog trenutka bavio uglavnom praktičnim dizajnerskim poslovima. Imao je svoj studio u kom se bavio pretežno grafičkim dizajnom, web dizajnom i ploter-štampom.

„Onda su prijatelji počeli da nam javljaju: prodata jedna stolica, prodata druga... Kroz manje od mesec dana, prodate sve četiri! I tad smo pomislili da ova stvar možda ima potencijal, ali i dalje nismo ozbiljno razmišljali da se bavimo reparacijom, imali smo svoje svakodnevne poslove“.

Za početak su otvorili facebook i instagram stranicu Studio TOTEM.

Preko društvenih mreža sklopili smo prvi, tada još uvek nezvaničan, posao“, priseća se Dragana. „Bilo je to za KGB kafe u Vlajkovićevoj (Klub građana Beograda, prim. aut.). Imali smo dve „Lupine“ koje je trebalo reparirati. Stolice su u originalu bile tapacirane veštačkom kožom i vidno oštećene. Naša zamisao bila je prvenstveno redizajn, nikako modifikacija stolica, one dakle moraju ostati u originalnom obliku“, pojašnjava Dragana. ,,Taj posao odradili smo uz pomoć „štapa i kanapa“, nismo imali nikakav alat. Najpre smo odradili štampu na kanvas platnu, sa motivima ruske avangarde, zatim svukli i presvukli stolicu, kupili šmirgle i boje, sredili metalne nogare... Nije to bilo ništa preterano inovativno, ali su stolice zaista dobile sasvim novi sjaj i poseban šmek“.

Posle više od mesec dana euforija oko novog posla počela je pomalo da splašnjava, a onda su postepeno počeli da se javljaju razni dizajneri, enterijeristi i arhitekte, sa konkretnim ponudama i ozbiljnim predlozima. Tako je ugovoren prvi veliki posao - opremanje „Lupinima“ poznate beogradske pivnice Berliner, u Savamali.

„Prva reakcija kada su nas kontaktirali iz Berlinera bila je wooow supeeer, a onda smo se nakon par trenutaka pogledali i shvatili - pa mi nemamo toliko stolica. I onda je krenula opšta jurnjava po podrumima, otpadima, propalim preduzećima i magacinima, kupovina stolarskog i tapetarskog alata i materijala... Tada još na samom početku, sve smo nabavljali po maloprodajnim cenama, ali u tom trenutku to uopšte nije bilo primarno. Bilo nam je drago da se priča pokrenula, da se ljudima dopalo ono što radimo. Na kraju, uspeli smo da pronađemo i repariramo preko dvadeset „Lupina“ i posao je uspešno završen na obostrano zadovoljstvo“, sumira Branimir.

Berliner je bio prava odskočna daska za TOTEM Studio koji ubrzo prerasta u firmu. Nedugo potom, posredstvom jedne arhitektonske firme uspostavljen je kontakt i sa uglednom kompanijom GIR, proizvođačem nameštaja iz Kraljeva, i posao sa „Lupinima“ je počeo da poprima ozbiljnije razmere.

„Dakle, fabrika koja proizvodi nameštaj, između ostalog i stolice, želi da mi našim stolicama opremimo njihove poslovne prostorije. To nam je bio baš veliki vetar u leđa i priznanje da od ovih stolica pravimo zaista lepe stvari“, s ponosom ističe Dragana.

Angažmani su počeli da se nižu, Dragana i Branimir zakupili su radionicu i sa svojih 20 prstiju i nešto alata do sada napravili preko pet stotina unikatnih „Lupina“. Od ljudi koji su na početku imali samo jednu lepu dizajnersku ideju, postali su stručnjaci za falcovanje, lepljenje kože, savijanje furnira, plastifikaciju i kompletnu restauraciju. Među brojnim klijentima, uz pomenuti Berliner, posebno ističu i restoran ROOF 68 iz Splita, beogradski Goethe Institut, Airport Garden, GIR Concept Store, Blatobran galeriju, optičarsku radnju LA GATTA i kompaniju REAL HOME.

„Nedavno su nas čak kontaktirali i iz fabrike REX Kralj, raspitujući se o veličini našeg proizvodnog pogona, broju zaposlenih, tipu mašina koje koristimo i tehnologiji izrade... Smejali smo se... Nisu mogli da poveruju kada su shvatili da samo nas dvoje stojimo iza svega i da tu zapravo nema serijske proizvodnje, niti skupocenih mašina“, zadovoljno će Branimir, „ali nam je svakako imponovalo ovakvo interesovanje, takoreći još jedno veliko priznanje za naš trud“.

TOTEM Studio ne poseduje licencu za izradu originalnih „Lupina“, ali čini se da to i nije njihova glavna ambicija. 

„Po redizajnu „Lupina“ postali smo naširoko prepoznatljivi ali paralelno sa tim radimo i na stvaranju naših, autentičnih dizajnerskih rešenja i proizvoda, sa kojima težimo da budemo barem podjednako uspešni. To je trenutno izazov koji nas najviše pokreće. Naši proizvodi se ne prodaju u salonima nameštaja, jer nemamo serijsku proizvodnju, već isključivo po concept store-ovima. Nažalost, u Beogradu nema mnogo ovakvih, dizajnerskih radnji, za razliku od npr. Berlina, Pariza ili Stokholma, gde su one maltene na svakom koraku. Kod nas ih ima svega nekoliko i dizajnerima je, generalno, veliki problem plasiranje svojih proizvoda“, završava Dragana.


 
I pored težnje da stvore sopstveni brend, reparacija „Lupina“ će za Draganu i Branimira svakako ostati primarna ljubav, istina, dokle god bude uslova za to, jer vremenom postaje sve teže doći do originalnih primeraka ovih legendarnih stolica. Mnoge od njih „zarobljene“ su u mračnim magacinima brojnih javnih preduzeća pod stečajem, gde čekaju da budu rashodovane i ugledaju svetlost dana kada će, u TOTEM Studiju, sasvim sigurno dobiti nov i originalni sjaj.

Reparirane „Lupina“ stolice jedinstvenog dizajna, kao i ostali proizvodi iz TOTEM radionice prodaju se u Shamliza Showroom & Design studiju, u Karađorđevoj 11, u Beogradu.


Autor: Nikola Igračev